cres
Γραφείο Διαμεσολάβησης Υπηρεσίες Εκπαίδευση Ενεργειακός Κατάλογος  
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας | Εξοικονόμηση Ενέργειας | Τομείς Εφαρμογής | Επιλεγμένα Έργα | Εργαλεία  

Μελέτη για τη χρήση Φυσικού Αερίου σε επιβατικά οχήματα ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης

Το ΚΑΠΕ, εκπόνησε τη «Μελέτη για τη χρήση φυσικού αερίου σε επιβατικά οχήματα ΙΧ ή ΔΧ» για το ΥΠΑΝ όπου εξετάσθηκαν οι δυνατότητες διείσδυσης του φυσικού αερίου στις μεταφορές, οι προοπτικές και η πολιτική που διαμορφώνεται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και η αξιολόγησή του σε σχέση με τα συμβατικά υγρά και άλλα εναλλακτικά καύσιμα.

Το Φυσικό Αέριο (Φ.Α.) είναι μια φυσική πηγή ενέργειας που είναι πιο διαδεδομένη σε σχέση με τα άλλα εναλλακτικά καύσιμα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 43% της παγκόσμιας παραγωγής φυσικού αερίου προέρχεται από χώρες του ΟΟΣΑ και μόλις το 9,1% από χώρες της Μέσης Ανατολής. Για το πετρέλαιο, τα αντίστοιχα νούμερα είναι 28% από τον ΟΟΣΑ και 30% από τις χώρες της Μέσης Ανατολής. O εφοδιασμός της Ευρώπης σε φυσικό αέριο προέρχεται κατά 59% από τα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 25 συν την Νορβηγία, το 24% από τη Ρωσία, το 10% από την Αλγερία και το υπόλοιπο 7% από άλλες χώρες. Η χρήση οχημάτων φυσικού αερίου (Φ.Α), εδώ και αρκετά χρόνια αποτελεί διεθνώς την πιο επιτυχημένη και εφαρμοσμένη τεχνολογία χρήσης εναλλακτικών καυσίμων στις μεταφορές, που συνδυάζει αρκετά οφέλη και παρέχει λύσεις σε πολλά προβλήματα ενεργειακής και περιβαλλοντικής απόδοσης. Πολλές από τις γνωστότερες αυτοκινητοβιομηχανίες σήμερα κατασκευάζουν σύγχρονα και αξιόπιστα οχήματα είτε αποκλειστικής χρήσης Φ.Α (CNG) είτε διπλού καυσίμου (bi-fuel) των οποίων η ασφάλεια και οι επιδόσεις είναι όμοιες ή και καλύτερες με των συμβατικών οχημάτων. Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκοσμίου Συνδέσμου Οχημάτων Φυσικού Αερίου, κυκλοφορούν σήμερα περίπου πέντε εκατομμύρια οχήματα φυσικού αερίου. Σε πολλές από τις χώρες στις οποίες η χρήση των οχημάτων φυσικού αερίου είναι ήδη διαδεδομένη, έχουν ήδη υλοποιηθεί ή αναμένεται να υλοποιηθούν σημαντικά προγράμματα προώθησης των συγκεριμένων οχημάτων και των απαιτούμενων υποδομών (π.χ σταθμών ανεφοδιασμού) μέσω θεσμικών και οικονομικών κινήτρων.

Στην Ελλάδα, η χρήση Φ.Α για τις μεταφορές χρησιμοποιείται μόνο στα αστικά λεωφορεία της ΕΘΕΛ η οποία διαθέτει 415 σύγχρονα λεωφορεία φυσικού αερίου. Υπάρχουν δύο σταθμοί ανεφοδιασμού: στα Άνω Λιόσια και ο νέος σταθμός ανεφοδιασμού στην Ανθούσα. Το τμήμα Περιβάλλοντος και Μεταφορές του ΚΑΠΕ εκπόνησε μελέτη για το Υπουργείο Ανάπτυξης, με σκοπό τη διερεύνηση δυνατοτήτων χρήσης φυσικού αερίου ως καύσιμο μεταφορών ιδιαίτερα σε επιβατικά οχήματα ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης. Στόχος της μελέτης είναι η διατύπωση προτάσεων για το περιεχόμενο ενός πλαισίου προώθησης της χρήσης ΦΑ σε Ι.Χ ή Δ.Χ οχήματα. Επιπλέον, περιλαμβάνονται γενικά τεχνολογικά θέματα κινητήρων ΦΑ και σταθμών ανεφοδιασμού, η διεθνής εμπειρία από τη χρήση φυσικού αερίου, οι προοπτικές και η πολιτική που διαμορφώνεται για τη χρήση του σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, η αξιολόγησή του σε σχέση με τα συμβατικά υγρά και άλλα εναλλακτικά καύσιμα, η διερεύνηση των τεχνολογικών τάσεων της αυτοκινητοβιομηχανίας για τη κατασκευή και διάθεση στην αγορά οχημάτων ΦΑ, η εξέταση θεμάτων δικτύων και υποδομής για την υποστήριξη οχημάτων Φ.Α.

Πληροφορίες:
κα Μ. Ζαρκαδούλα
Τμήμα Περιβάλλοντος & Μεταφορών
e-mail: mariazar@cres.gr

Αρχή της σελίδας
© 2006 ΚΑΠΕ - Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας - disclaimer